Városi tömegközlekedés

A Volánbusz járatok ugyan viszonylag jó sűrűséggel szelik át a várost kelet-nyugat-észak irányokban, mégis úgy gondoljuk, hogy fontos lenne egy olyan saját, városi üzemeltetésű kisbuszos körjárat. Ez a buszjárat érinthetné azokat a városrészeket, illetve gócpontokat, ahol jelenleg vagy nincs semmilyen tömegközlekedési lefedettség és amely segítség lehet azoknak a városlakóknak (elsősorban gyerekeknek és nyugdíjasoknak), akik nem tudnak személygépkocsival közlekedni. Fontos közlekedési eszköze lehet ez azoknak is, akik nem ragaszkodnak saját személygépkocsival „beugrani” vásárolni a belvárosba.

Tömegközlekedéssel nem lefedett területek jelenleg, de jelentős gyűjtőutak:

  • Öreghegy felső része: Dózsa György út, Mátyás Király út, Budai Nagy Antal út vonzáskörzete, Töltés utca-Vécsey Károly utca.
  • Pinkóczi, Kisberényi, Martinovics, Vöröshegyi út vonzáskörzete
  • Bartók Béla út, Erkel Ferenc út északkeleti vonzáskörzete
  • Szabadságkilátó út Káptalanfüred-Tisztviselőtelep

A buszos tömegközlekedést 2-3 midi-busszal lehetne megoldani, amelyek menetrendjét a szezonalitáshoz igazítva kell optimalizálni.

A buszok beszerzésére és üzemeltetésére Európai Uniós pályázati forrásokat lehetne megpályázni.

A Balatonalmádi területén átmenő helyközi (távolsági) járatokon nagy zsúfoltságot jelentenek az idősebb lakótársaink, valamint az iskolába járó fiatalok közlekedése a városon belüli feladataik elvégzése céljából.

Ezt egészíthetné ki a helyi tömegközlekedés az alábbi fókusszal:

  • Reggeli időszakban: fiatalok célirányos begyűjtése és az iskolák, óvodák közelébe történő szállítása,
  • Délelőtti órákban: városon belüli közlekedés és vásárlási céljáratok (pld. ALDI, Penny járat).
  • Nyári időszakban: A három strand érintésével körjárat. (Feltételezve, hogy a parkolás a nyári időszakban bevezetésre kerül és így a gépjárművek otthon maradhatnak, a strandolók részéről

Jellemzői:                                                                   

  • Nem versenyez a helyközi közösségi közlekedéssel, hanem kiegészíti azt!!!
  • Előzetes igény bejelentés alapján is közlekedhet (telefon, internet,…)
  • Nincsenek megállóhelyek, csak „utasfelvételi pontok”,  szinte háztól-házig fuvaroz
  • Informatikai megoldást igényel a szervezés. A menetrend dinamikusan változhat. (Okostelefonos alkalmazás, stb.)
  • A járatoknak GPS alapú vezérléssel és pontossággal kell közlekedniük

A hagyományos helyközi autóbusz-vonal csak egy szűk sávot szolgál ki megfelelően az útvonala mentén, a helyi közösségi közlekedés hálózati struktúrában is képes mozogni.

Jogi, technikai környezet

  • Különjárat („részvételi jeggyel”).
  • Speciális kis kapacitású (maximum 15-20 fő), de a mozgáskorlátozottaknak is megfelelő jármű.
  • A közforgalmú közlekedéssel nem megfelelően ellátott területen és időszakban – de mozgáskorlátozottaknak mindig működik.- Szabad árformába tartozó viteldíj.
  • Speciálisan gépjárműpark és szerviz műhely.

Későbbi lehetőségek           

A helyközi járatok utasszámlálásának eredményeként, a konkrét feladatok megfogalmazását követően, pályáztatás útján kell kiválasztani egy vállalkozást, aki a tömegközlekedés területén magas szintű szakmai háttérrel és tapasztalatokkal rendelkezik.

Utastájékoztatás területén jártas szakmai szervezet bevonásával kell kialakítani egy bővített menetrendet az alábbi szempontok alapján.